• 2109611107
  • mail@12dim-glyfad.att.sch.gr
  • Ανατολικής Ρωμυλίας 101 -103 Άνω Γλυφάδα

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 12ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας

Σχολικό Έτος 2023-24

  1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό.

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών είναι 08:00 έως 08:15. Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Ζώνη είναι 07:00 έως 07:15.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα, είναι, δε, μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων/ουσών εκπαιδευτικών,ο μηχανισμός εκείνος που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.

Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:15 και οι μαθητές οφείλουν να προσέρχονται έγκαιρα το πρωί. Εάν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια καθυστερήσει, θα πρέπει να προσέλθει στο σχολείο στο πρώτο διάλειμμα (9:40), καθότι κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου οι θύρες εισόδου-εξόδου παραμένουν κλειστές (2368/Γ2/9-01-07 εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ.).

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του.

Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι), με ευθύνη των εφημερευόντων, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους (ή κάποιον ορισμένο από αυτούς με Υπεύθυνη Δήλωση) και δε φεύγουν ποτέ από το Σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά και αυτών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο προβλέπει χώρους αναμονής και τροποποίηση της διαδικασίας ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τον υπεύθυνο εκπ/κό και τη Διεύθυνση του Σχολείου.

2. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί για κάθε τάξη, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.

Σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, κατά περίπτωση, οι μαθητές παραμένουν εντός του κτιρίου υπό την επίβλεψη εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση έντονων δυσμενών καιρικών συνθηκών κατά την πρωινή προσέλευση, παραμένουν κάτω από το υπόστεγο και το στέγαστρο που διαθέτει ο αύλειος χώρος.

Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/τελευταία, αφού κλειδώσει την αίθουσα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών και των μαθητριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

Για την αποφυγή παντός είδους επικινδυνοτήτων, δεν επιτρέπεται οι μαθητές/τριες να φέρνουν από το σπίτι τους μπάλες, κάρτες, τάπες ή άλλου είδους παιχνίδια.

Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στους προκαθορισμένους χώρους συγκέντρωσης για κάθε τάξη, όπου τους παραλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους έχουν μάθημα και τους συνοδεύουν στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

3. Απουσίες

Οι απουσίες είναι εμπόδιο της προόδου των μαθητών. Εάν δεν υπάρχουν λόγοι υγείας ή ανωτέρας βίας, κάθε απουσία είναι αδικαιολόγητη.

Σε περίπτωση που ένας μαθητής/ μία μαθήτρια απουσιάζει, να ενημερώνεται ο/η υπεύθυνος εκπ/κός ή η Δ/νση για τον λόγο, ιδιαίτερα όταν η απουσία είναι πολυήμερη.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα ανωτέρω, το Σχολείο προβαίνει σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες.

4. Συμπεριφορά μαθητών/τριών

Μετά το τέλος της προσευχής ή με τη λήξη των διαλειμμάτων οι μαθητές κατευθύνονται προς τις τάξεις χωρίς τρέξιμο, βιασύνη, συνωστισμό, με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών.

Η συμπεριφορά των  μαθητών και των μαθητριών πρέπει να είναι ευγενική, με γνώμονα, πάντα τον σεβασμό στους υπόλοιπους και την τήρηση των κανονισμών του σχολείου.

Οι μαθητές οφείλουν να έχουν τα απαραίτητα για το πρόγραμμά τους και να μην τα ξεχνούν.

Οι μαθητές οφείλουν να προσέχουν τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις του σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, υποβαθμίζει τον χώρο του Σχολείου, στον οποίο εκ των πραγμάτων παραμένουν πολλές ώρες την ημέρα.

Μαθητές, που κατ’ εξακολούθηση προκαλούν ζημιές και δε συμμορφώνονται με τους κανονισμούς σωστής συμπεριφοράς, θα υφίστανται στις ανάλογες παιδαγωγικές συνέπειες. Κάθε ηθελημένη ζημιά θα πρέπει να αποκαθίσταται από τον κηδεμόνα του μαθητή.

Η καθαριότητα στους χώρους υγιεινής του σχολείου θα πρέπει να τηρείται αυστηρά από τους μαθητές.

Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή/τη συμμαθήτρια, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τηρώντας την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο. Για παράδειγμα, γίνεται προσπάθεια να γίνει ευθύς εξ αρχής αποδεκτή και με θετικούς όρους η παρουσία ενός/μιας νέου/νέας μαθητή/τριας η στη σχολική τάξη για να αποφευχθεί στη συνέχεια η κατασταλτική αντιμετώπιση φαινομένων ρατσιστικής αντιμετώπισής του/της από τους υπόλοιπους μαθητές. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/ μαθητριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

5. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον/την Σχολικό/ή Ψυχολόγο, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

6. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς και η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια.

7. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/μαθητριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των εκπαιδευτικών, αλλά και των ίδιων των μαθητών/μαθητριών, διότι έτσι αυτοί/αυτές αισθάνονται υπεύθυνοι/υπεύθυνες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

8. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Το Σχολείο βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/της μαθήτριας, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/ μαθήτρια, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.

Α    Επικοινωνία

Οι γονείς οφείλουν να προσέρχονται στο Σχολείο στις παρακάτω περιπτώσεις:

  1. Στις προγραμματισμένες συναντήσεις/ενημερώσεις που καθορίζονται ανά τμήμα.
  2. Στο τέλος κάθε τριμήνου για τη βαθμολογία
  3. Όσες φορές κληθούν εκτάκτως από τον Δ/ντή ή έναν Εκπ/κό του σχολείου
  4. Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Σχολείου
  5. Στις ειδικές συγκεντρώσεις Γονέων και Κηδεμόνων
  6. Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών.

Β  Επισκέψεις γονέων

  1. Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στον χώρο του σχολείου κατά τη διάρκεια των μαθημάτων δεν επιτρέπεται δίχως σοβαρό λόγο ή προγραμματισμένη συνάντηση.
  2. Επίσκεψη των γονέων μπορεί να γίνει σε χρόνο που έχουν ορίσει οι εκπ/κοί και  έχουν κάνει γνωστό.
  3. Για οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο και κανονίζουν ραντεβού με τη Δ/νση.

9. Προετοιμασία – Μελέτη

  1. Βασικό καθήκον κάθε μαθητή είναι η μελέτη των σχολικών μαθημάτων.
  2. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να μελετούν στο σπίτι τους σε ικανοποιητικό βαθμό. Πρέπει να εφαρμόζουν συγκεκριμένο πρόγραμμα – ωράριο μελέτης.
  3. Οι μαθητές θα πρέπει στη σχολική τους τσάντα να μεταφέρουν μόνο τα απαραίτητα βιβλία, τετράδια κ.λπ.. Καλό είναι να υπάρχει μέριμνα από την πλευρά των γονέων για λόγους μη επιβάρυνσης της σωματικής υγείας, λόγω υπερφόρτωσης, η τσάντα να  περιλαμβάνει μόνο τα εγχειρίδια και τα υλικά που αφορούν στο πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας.

10. Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/ στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον/την κηδεμόνα του/της.